In dit artikel wordt ingegaan op de ondersteuning van de LetselSchade Advocaten (LSA) die veteranen krijgen en hoe onze Minister van Defensie dit heeft ingeregeld. Er zijn namelijk een paar opmerkelijke punten te benoemen.

Hoe zit dat met advocaatkosten? Artikel 96:2 BW Boek 6!

In het genoemde artikel in bovenstaand kopje staan drie soorten kosten die binnen redelijkheid vallen onder vermogensschade. Oftewel, deze kosten zijn onderdeel van de schade die je als veteraan leidt.

2 Als vermogensschade komen mede voor vergoeding in aanmerking:

  • a. redelijke kosten ter voorkoming of beperking van schade die als gevolg van de gebeurtenis waarop de aansprakelijkheid berust, mocht worden verwacht;
  • b. redelijke kosten ter vaststelling van schade en aansprakelijkheid;
  • c. redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte.

Vertaald: Kosten die je gemaakt hebt om de schade minder hoog te laten uitvallen, kosten om de schade te berekenen en kosten om een advocaat of iemand anders te laten onderhandelen.

Zolang je als veteraan niet onredelijk bent, zouden dus alle advocaatkosten die in rekening worden gebracht voor vergoeding in aanmerking komen.

De Minister van Defensie heeft echter wat anders bedacht toen de Uitvoeringsregeling Volledige Schadevergoeding op 3 november 2014 van toepassing werd. De basis hiervoor is al in 2010 gelegd door bemiddeling van de Nationale Ombudsman. Het Ministerie en de vakbonden zijn toen aan de slag gegaan om de regeling in te vullen.

De regeling werd gepresenteerd als ereschuldregeling. Onder voorwaarde kreeg elke veteraan die een Militair Invaliditeitspensioen een bedrag uitgekeerd op basis van de invaliditeitshoogte. Voor alle veteranen die na 1 juli 2007 vonden dat er schade is, waren er nu regels om deze schade te regelen.

In artikel 5 van de uitvoeringsregeling heeft de minister echter bepaald dat er een maximaal bedrag is voor ondersteuning. Voor een advocaat maximaal € 7500,00 en voor deskundigen en getuigen  maximaal € 5000,00 per onderzoek. Overige kosten komen niet in aanmerking.

De minister heeft zich toen der tijd waarschijnlijk niet gerealiseerd dat het Burgerlijk Wetboek hier al iets over gezegd had. En hoewel de bedragen tegenwoordig hoger zijn, slaan ze dus nergens op. Redelijke kosten vallen gewoon onder een normale schadevergoeding. Een uitvoeringsregeling kan nooit boven het Burgerlijk Wetboek gesteld worden of deze tegenspreken.

Gelukkig zijn er goede LetselSchade Advocaten die op de kosten letten?

Elke letselschade advocaat kent artikel 96:2 BW Boek 6. Zij weten dus als geen ander dat wat in de uitvoeringsregeling staat de plank mis slaat. Toch?

Ik heb verschillende veteranen gesproken die echter van hun advocaat te horen hebben gekregen dat zij boven het bedrag gaan uitkomen dat volgens de regeling vergoed wordt. Bepaalde advocaten eisen vervolgens dat de veteraan dit gaat betalen. Of anders toch maar akkoord gaan met wat er op dat moment op tafel ligt.

Er zijn zelfs advocaten die een contract aangaan met een veteraan dat er een vast bedrag door de veteraan moet worden betaald en zelfs dat een percentage van het uitgekeerde schadebedrag moet worden betaald als vergoeding.

Mag dat? Ja hoor. Je mag je alleen afvragen hoe integer een dergelijke advocaat is. Elke Nederlander moet de wet kennen, maar wie had voor dit artikel ooit gelezen wat er in artikel 96:2 BW Boek 6 staat? Gelukkig informeert een advocaat een client altijd goed, dus….

Hoe wordt de factuur van de advocaat eigenlijk betaald?

Nu komen we aan bij de titel van dit artikel. De minister heeft aangegeven welke kosten en tot welke hoogte dit vergoed wordt, maar krijgt de veteraan nu eerst de factuur en moet hij of zij die dan “voorschieten” en bij de schade dan weer terughalen? Of wacht de advocaat met factureren tot de zaak is afgehandeld?

Beide zijn met “Nee”  te beantwoorden. Een schadeletsel advocaat die zich heeft gesteld als vertegenwoordiger van een veteraan kan direct zijn facturen indienen. Bij degene waar hij mee onderhandeld. Deze beoordeeld dan of de gegevens op de factuur redelijk lijken en zorgt vervolgens dat de factuur betaald wordt. Het kan echter zijn dat er bepaalde kosten zijn die eerst aangepast moeten worden. Dan duurt het allemaal een beetje langer.

Het fijne is wel dat een veteraan zich hier niet druk over hoeft te maken. En dat klopt! Als veteraan hoef je je geen zorgen te maken over de facturatie, tot je advocaat zegt dat het te hoog wordt.

Je bijt echter niet in de hand die je voedt.

Een veel gehoorde klacht is dat een veteraan het gevoel heeft dat hij twee keer onderhandelingen voert. Eén keer met zijn eigen advocaat en één keer met defensie. En dat is niet zo raar. Elke advocaat voelt aan zijn klompen aan dat als hij of zij te moeilijk doet, dat er altijd wat aan te merken valt over de gestuurde factuur. De vraag hierbij is, wanneer doe je moeilijk. Hier is nauwelijks informatie over. Opvallend is wel dat de ervaring van veel veteranen een echte belangenbehartiging tegenspreekt.

Natuurlijk is het duidelijk dat voor het ministerie geldt dat het belangrijk is dat het schadebedrag niet onredelijk hoog is. Maar voor de veteraan geldt dat het bedrag redelijk moet zijn, ook als niet goed in te schatten is hoe hoog het inkomen had kunnen zijn op latere leeftijd. Van een advocaat mag verwacht worden dat hij een veteraan helpt om zo goed mogelijk een dergelijk scenario te ondersteunen met benodigde stukken. Ik hoor graag de verhalen waarbij dit actief door een advocaat is uitgevoerd in plaats van het stellen van een vraag: “Toon maar aan dat je dit had kunnen verdienen”.

Nog een belangrijk puntje

Om je schade te kunnen regelen moet je voldoen aan een aantal eisen:

  1. Defensie moet de mogelijkheid hebben gehad om zorg te kunnen bieden.
  2. Er moet een medische eindstatus bereikt zijn.
  3. Er moet sprake zijn van schade.

Je zal denken:  Waarom staat dit hier?

Er zijn advocaten die er geen probleem mee hebben om je alvast te gaan vertegenwoordigen, ook al is helder dat je nog niet aan alle eisen voldoet. Je komt dan “op de plank”.

Het probleem is dat sommige advocaten dure planken lijken te hebben. Sommige advocaten factureren best hoge bedragen voor zaken die op de plank liggen. Dat kan oplopen tot € 5000,00 per jaar. Normaal kan je daarvoor veel vierkante meters in een opslag huren.

Wat is er nodig?

Het zou onze Minister van Defensie sieren als hij een onafhankelijke stichting laat oprichten die alle facturen beoordelen die door advocaten worden ingediend. Hierbij zou prima kunnen worden samengewerkt met de Letselschaderaad. En dan een keer zonder vertegenwoordiging in een bestuur vanuit defensie en de vakbonden. Die hebben beide belangen. In een uitgewerkte mandatering zou dan ook prima een feedbackloop kunnen worden ingericht die zorgt dat knelpunten in een jaarverslag worden neergelegd. Met die knelpunten kunnen de loopgraven waarin nu bepaalde zaken belanden worden voorkomen en kan het proces voor het regelen van de schade op een menswaardige wijze worden ingericht.

Maar dat is alleen zinvol als dit ook de bedoeling van onze Minister.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *